SUMORNA
NEDELJA
www.youtube.com/watch?v=Y6jNM649e5g
„Postoji samo jedna stvar koja se ne može pobediti. Smrt.”
Ovih dana pokušavam pojmiti sav taj cinizam koji u svojim
knjigama prosipa Kšištof Varga. Varga je savremeni poljski pisac (Poljak po
majci i Mađar po ocu), prevođen na više jezika –u tome i na srpski. Bio je pre
par godina gost Prozafesta u Novom Sadu, biće gost ovogodišnjeg Sajma knjiga u
Beogradu.
Postoje
pisci koje nam odmah „legnu“, ima takvih koji nam nikad ne postanu neki
favoriti, ali ima i tih koji iziskuju određeno vreme kako bismo ih pojmili i
osetili. U nadi, a sad već i u ubeđenju,
da je takva duhovna veza između mene i Varge po treći put pokušavam pročitati
njegovu zbirku eseja Gulaš od turul ptice.
Shvatila sam da je razlog neke moje početne odbojnosti verovatno moje slabo
poznavanje istorije i mentaliteta Mađara što je lektiru činilo sporom i sličnom
pokušaju da se brzim korakom prođe kroz prašumu. A pošto je to neizvodljivo
našla sam svoj sopstveni „metod“ čitanja Varge. Sticajem okolnosti, danas baš u
nedelju, dođoh do teksta o mađarskom majstorstvu samouništavanja u smislu
samoubistava. Prava studija sa veoma dirljivom i punom tuge pesmom Szomorú vasárnap (Sumorna nedelja) čiji je tekst napisao László Jávor, a muziku je 1933. komponovao Rezső Seress. Pesma je
uskoro postala prava himna samoubica. Kako sam je slušala više puta – prvo na
mađarskom, a zatim na poljskom i na srpskom nisam mogla da u jednom momentu ne
pomislim na poljske poznate samoubice. –
naravno nikako u svrhu licitacije sa mađarskima, već eto radi nekog prisećanja!
Palo mi je na pamet nekoliko imena velikih pisaca koji su rešili da prekrate
sebi život. Ne znamo zašto su se odlučili na takav korak iako ih je, po svemu
sudeći, čekala sjajna karijera. Da li je razlog bio alkohol ili droga, možda
usamljenost i osećaj odbačenosti ili alijenacije? Možda bolest? Teško je reći.
Ali nesumnjivo su svi bili veliki talenti i izuzetni umetnici. I bilo ih je
mnogo! Među njima ima i takvih koji posebno jako utiču na moj senzilibitet i ukus
i koji su bili jako važni u formiranji nelih mojih ličnih stavova.
Rafal Vojaček ubio se kad mu je bilo svega 26 godina. Bio je
veoma kontroverzna ličnost i bez obzira na činjenicu da je umro tako mlad spada
u grupu najbitnijih poljskih posleratnih pesnika čije je stvaralaštvo promenilo
profil poljskog pesništva. Vojaček je pripadao grupi „prokletih pesnika“ (pesnici čiji je način
života bilo učešće u raznim društvenim
skandalima i čije je stvaralaštvo bilo neshvaćeno dok su bili živi, ali
je posle njihove smrti postajalo predmet obožavanja i kulta. Toj grupi grupi su
između ostalih u Poljskoj pripadali Edvard Stahura, Andžej Bursa, Stanislav
Grohovjak, dok od stranih poznatih pesnika npr. Šarl Bodler, Artur Rembo, Pol
Verlen, Edgar Alan Po, Vilijam Blejk i Aleksandar Blok).
Pesme Rafala
Vojačka pune su gneva i besa, ali i nežnosti i osećajnosti. U suštini njegove
su pesme odsjaj njega samoga, svih suprotnosti koje su bile u njemu i trzavica
koje su njime potresale i koje su bile razlog opijanju alkoholom i mnogim
psihičnim krizama čiji je krajnji rezultat bilo samoubistvo.
Rafal Vojaček
je objavio dve zbirke pesama: Sezona
(Sezon) i Drugačija bajka (Inna bajka),
a nekoliko zbiraka objavljeno je nakon njegove smrte, od kojih su po meni
najupečatljivije: Nedovršena krucijata
(Nie skończona krucjata) i Kojeg nije bilo (Którego nie było).
Čuveni poljski reditelj Leh Majevski (režirao je npr. film Mlin i krst, koji je srpska publika
mogla gledati na prošlogodišnjoj Poljskoj filmskoj jeseni) inspirisan ovim
velikim poljskim pesnikom 1999. godine snimio je film Vojaček.
Učini nešto
kako bih se mogla još više razgolititi
Poslednji
list stida odavno sam već bacila
I
najprozračniju uspomenu haljine sam takođe isprala
I bez obzira
što nikog goljeg od mene gole
Sigurno nisi
mogao imati, učini nešto da poverujem
Učini nešto,
da se još više otvorim
U poslednju
poru kože si mi tako davno ušao
Da ne mogu poverovati
da postoji vreme kad tamo nisi bio
I bez obzira
što ne verujem da neko može biti više za tebe
Otvoren od
mene, uradi nešto, otvori me, razgoliti
Isto tako
kako je Rafal Vojaček u nekom smislu obeležio sedamdesete godine prošlog veka Edvard
Stahura je bio definitivno simbol osamdesetih godina. I on je, kao i
Vojaček, pripadao grupi „prokletih pesnika“ čiji je kult rođen tek posle
pesnikove smrti. Stahura je ne samo sjajan pesnik, ali i odličan pisac i
pripovedač.
Pesme
Stahure su pune magije i tuge. Nije ih lako razumeti – još teže prevoditi. Teško
je odupreti se utisku da je svaka pesma sledeći korak ka smrti, pokušaj da se
shvati tajna života i smrti, da se dođe do cilja – a cilj je smrt. Sličnog duha
je i njegova proza, za koju kritičari kažu da je knjiženi dokument samouništenja.
Čitaoci su ga zapamtili kao autsajdera, pustolova, pomalo čudaka, pa donekle i
proroka. Takav imidž spojen sa slikovitim, veoma metaforičnim i jakim načinom
pripovedanja u poeziji i prozi svrstali su ga u najkultnije poljske pisce i
pesnike, a od njega samog stvorili legendu. Stahura je sebi oduzeo život 1979.
godine, ali se do danas njegove pesme ne samo čitaju već i pevaju, posebno
kasno u noć, kad gori logorska vatra, zvezde zasuju celo nebo, čak se i vetar
stiša kao da sluša reči mudrih pesama ispevanih uz gitarsku pratnju...
www.youtube.com/watch?v=vhuN7tmhNwI&list=RD02MCtO1w2KEPw
„Umirem
za
moje grehe i nevinost moju
za
nedostatak, koji osećam svakim delićem tela i svakim delićem duše
(...)
jer
čak ni ludila nisam bio pošteđen
jer
me sve užasno boli
jer
se gušim u tom kavezu
jer
usamljena je duša moja sve do smrti
jer
se na vreme završava poslednji papir još samo korak i neka
Živi
Život
jer
sam stao na početku, jer me je povukao otac i staću na kraju
i
neću okušati smrt.“
Stanislav Ignaci Vitkjevič – Vitkaci. Jedan je od najprepoznatljivih umetnika međuratnog razdoblja. Podjadnako
sjajan pisac, slikar i filozof. Važio je za veoma tajanstvenog umetnika, ali i
skandalistu. On sam, kao i drugi poljski modernisti namerno su od skandala
pravili način života kako bi na taj način šokirali malograđansku javnost.
Vitkaci je prvi umetnik koji javno eksperimetniše sa opojnim sredstvima kako bi
stimulisao svoje umetničke mogućnosti. Uljane slike nastale pod uticajem droga
poneki smatraju najbolji delima Vitkacija koji su najbliži Čistoj formi za kojom
je Vitkaci tragao u svakom obliku svog stvaralaštva. Kasnije njegova Teorija
čiste forme iskorišćena je i u pozorištu. U tom smislu je Vitkaci postao
inspiracija mnogih reditelja –na primer Tadeuša Kantora i donekle Grotovskog.
Nisu do kraja jasni i provereni
okolnosti smrti Vikacija. Pored opcije samoubistva (koja je veoma verovatna)
postoji teorija o tome da je Vitkaci samo lažirao svoju smrt jer je to bio deo
scenarija njegovog filma Mistifikacija.
Ipak nema jakih dokaza koji bi potvrdili ovu teoriju. Teško je pisati o
Vitkaciju – njegove slike treba videti, odnosno knjige pročitati. Neke njegove
drame prevedene su na srpski jezik. On je svakako jedna od „najšarenih“
ličnosti poljske moderne.
Kako sam krenula da istražujem
temu samoubistava u svetu umetnosti shvatila sam da je to tema za mnogo
obimniji rad. No bez obzira na to što smrt cenjenog umetnika poput Majakovskog ili
Hemningvaja jeste gubitak koji poprima drugačije dimenzije od smrti anonimne
jedinke, svakog je života podjednako žao!
http://www.youtube.com/watch?v=b8FpTw65Vks
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz