Polovinom
maja Beograđani ( a par dana kasnije i Nišljije) imali su jedinstvenu priliku da pogledaju film poljske rediteljke Agnješke Holand U
tami (In Darkness). Beogradska projekcija bila je istovremeno i srpska
premijera ovogodišnjeg poljskog kandidata za nagradu Oskar. Film U tami bio je jedan od pet filmova koji
su se takmičili za Oskar u kategoriji van engleskog govornog područja. Ova zasnovana na stvarnim događajima priča Poljaka, Leopolda Sohe, koji je tokom II svetskog rata mesecima u kanalizaciji pružao skrovište Jevrejima iz geta u Lavovu, potresla je publiku, koja je posle završene
projekcije nagradila film dugim aplauzom. (Nažalost, publika u Nišu nije imala
toliko sreće koliko Beograđani jer su je organizatori zbog svoje nemarnosti lišili
prevoda! )
Nije to prvi put da je srpska publika aplaudirala
poljskom filmu koji je do pre dvadesetak godina bio veoma prisutan i cenjen na
srpskom „bioskopskom tržištu“. Posle toga, zbog celokupne nastale situacije,
poljski film je nestao iz srpskih bioskopa, da bi poslednjih godina počeo opet
osvajati mesto koje mu je nekad pripadalo.
Malo starije generacije bez nedoumica navode prezimena
poljskih reditelja poput Andžeja Vajde, Ježija Kavaleroviča, Kšištofa Zanusija,
Kšištofa Kješlovskog, Ježija Skolimovskog ili Romana Polanskog. Doduše nije to
baš tako čudno ako se uzme u obzir da većina njihovih filmova spada u klasiku
evropske (a i šire) kinematografije. U tom se društvu uvek navodi i
nezaobilazan glumac Danijel Olbrihski, koji poljskoj kinematografiji znači otprilike
toliko koliko srpskoj Bata Živojinović. Inače, Olbrihski je i dobitnik Zlatnog
pečata Jugoslovenske kinoteke.
Možda ipak nije svima poznato da je čuveni poljski
reditelj Andžej Vajda, koji je 2000.god. osvojio nagradu Oskar za životno delo,
dva filma snimio u Jugoslaviji: prvi je bio, 1962. god. Sibirska Ledi Magbet sa Oliverom Marković u glavnoj ulozi (jednu od
uloga tumačio je i Ljuba Tadić) – originalna kopija ovog filma se do danas čuva u arhivi Jugoslovenske
kinoteke; drugi, Kapije raja, u kome
doduše nisu glumili jugoslovenski glumci, ali koji je sniman u stenskom
jugoslovenskom krajoliku, nominovan je 1968. godine za nagradu Zlatni medved na
Filmskom festivalu u Berlinu. Ovo je inače bio prvi poljski film u celini
snimljen u inostranstvu.
Čini se da se srećni dani poljskog filma na ovdašnjem
tržištu završavaju sa Kješlovskim i njegovim filmom Tri boje: Plavo, Belo, Crveno, u kojem se bavi temama slobode,
bratstva i jednakosti. Tri boje (film
snimljen u Francuskoj) je bio poslednji u karijeri tog reditelja. No njemu je
prothodilo pravo filmsko remek-delo kakav je bio film Dekalog. Ovde vredi pomenuti da je V deo Dekaloga tj. Kratak film o ubijanju 1988. godine
osvojio nagradu Felix i ovo je bio prvi put kada je tu nagradu odneo evropski
igrani film.
Kasnije je, nažalost,
došlo ono „zlo vreme“
kada je politika odlučivala o tome što je u kulturi dobro a šta loše i
pokušavala nametnuti veštačke granice. Taj je period trajao dovoljno dugo da
stasa cela jedna (a možda i više) generacija.
„Novi klinci“ ne samo što nisu imali priliku da
upoznaju onu „staru“ dobru poljsku kinematografiju već se nisu ni naročito
često sretali sa ovom savremenom. Tu i tamo bi provukao poneki igrani film –
što naravno nije dovoljno da se kod publike stvori navika da čeka odnosno gleda
ostvarenja tih ili drugih stvaraoca. Čini se da je 2009. godina, kad je gost beogradskog
Festa bio Ježi Skolimovski (učestvovao
je na Festu sa filmom Četiri noći sa Anom,
snjimljenim nakom pauze od 17 godina – jer u međuvremenu, kako je rekao, nije
želeo da snima osrednje filmove), poljski film polako ponovo osvaja srpsku
publiku. Reč je ne samo o igranom već i animiranom filmu, gde su Poljaci zaista
majstori zanata.
Period kada
srpski „novi klinci“ nisu mogli gledati poljske filmove poklapa se s periodom
kada su u Poljskoj isto stasali „novi klinci“ koji prave sjajne filmove, iako
poprilično različite od svojih prethodnika (učitelja i uzora). O današnjoj
poljskoj kinematografiji može se generalno reći da je to priča sa dva lica.
Jedno čine kemercijalni filmovi, snimani za mase i prema intelektualnim
mogućnostima apsorpcije mase. Nažalost ima i sjajnih režisera kojima se desi po
koja romansa sa „komercijalnim filmom“ - npr. Hofmanov film Ognjem i mačem (Jerzy Hoffman – Ogniem i
mieczem). Prava poljska super produkcija zasnovana na jednoj od knjiga Henrika
Sjenkjviča. Ovo je, inače, bila najskuplija i najveća filmska produkcija u
celoj istoriji poljske kinematografije. Najskuplija i „najholivudskija“ – šta
god imali na umu.
Drugo lice čine
autorski, umetnički filmovi, koji bez obzira na to da se bave temama bolnim, ne
baš popularnim, pojavama kojih se često stidimo ili ih želimo sakriti, imaju
svoju vernu i mnogobrojnu publiku – i to ne samo u Poljskoj. Ovde svakako treba
izdvojiti jaku struju filmova u kojima se mladi reditelji nemilosrdno obračunavaju
sa periodom komunizma i socijalizma, poremećenih vrednosti koje je taj period
sa sobom doneo, perioda tranzicije, lustracije isl. Nema tu pardona, nema
šminke i nema laži. Uostalom, poljski su reditelji oduvek bili majstori za
filmove „moralnog nespokojstva“. Od
novijih filmova tu ne bismo smeli izostaviti filmove kao što su: Ružica u režiji Jana Kidave Blonjskog (Różyczka – Jan Kidawa Błoński) i Dom zao Vojćeha Smarzovskog (Dom zły– Wojciech Smarzowski ). Pri čemu ovaj prvi umetničkim izrazom nekako
ublažava temu kojom se bavi, dok je drugi teška i gorka priča, ispričana bez
ijednog eufemizma, o poljskoj stvarnosti 80-tih godina.
Među rediteljima
„novog vremena“ ističe se pomenuti Jan Jakub Kolski. Njegova Venecija – ratna priča ispričana tako da
je svaka slika, svaki kadar pravo umetničko delo – o muzici i da ne pričamo. Estetizam
kojim film odiše nekako nas zavarava, uspavljuje oprez u nama, te su onda
poslednje scene za nas ne samo šokantne, već i opipljivo bolne... Kad se film
završi teško se možemo odupreti osećaju da smo upravo primili udarac u stomak koji nam je izbio dah.
Užasnuti besmislenošću ovog sveta ne možemo prestati da razmiljamo o filmu jer
nam se stalno glavi vrti njegov muzički motiv.
I Venecija
Kolskog, i ranije pomenut film U tami
Agnješke Holand priče su o II svetskom ratu. Dva filma na istu temu, dva
umetnička filmska ostvarenja sa potpuno različitim umetničkim izrazom. Dok je Venecija remek-delo napravljeno od
pojedinih jasno razgraničenih iako nekako udaljenih od gledaoca kadrova, U tami je delo „celine“, pun krupnih
kadrova, snimaka koji razotkrivaju izraz preneraženog pogleda, nagon izgladnelog
tela, ljudsku seksualnost bez obzira na sve. I jeden i drugi film spadaju u
kategoriju filmova koji se gledaju samo jednom i nikad ne zaboravljaju.
Ne može se
govoriti o savremenom poljskom filmu a da se ne pomene Soba samoubica Jana Komase (Sala Samobójców – Jan Komasa). Priča o opasnosti koju nosi
savremeni svet. O otuđenosti. O samoći koja je podjednako prisutna i u relanom,
i u virtuelnom svetu. Ovaj je film prošle godine osvojio prvu nagradu za režiju
na Filmskom Festivalu na Paliću. Kasnije je prikazivan na Pregledu Poljskih
Filmova u Beogradu i Nišu. Film nosi veoma jasnu poruku: „Niknejm nije ime. Svet nije matriks. Život nije igra, nemoj
dozvoliti de te izloguju!”
Film svakako
spada u kategoriju veoma teških filmova bez srećnog kraja i ponuđenog rešenja,
filmova koji nas prosto teraju na razmišljanje i da samo sebe upitamo: šta bih
ja u toj poziciji!
I za kraj „ove epizode“ mala zanimljivost: retro moda
se uvukla i u svet bioskopa. Po Evropi su sve popularniji bioskopi napravljeni
nalik onima od pre rata: sa tvrdim drvenim i škripavim stolicama, u kojima se
gledaju nemi filmovi propraćeni uživo izvođenom saksofonskom ili klavirskom
muzikom. Naravno, stvar ne bi bila prava da se film ne gleda grickajući
suncokret ili pijući na slamčicu toplu oranžadu iz vrećice...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz