Sav taj džez...
Inspiraciju za
ovaj tekst dala mi je jedna sjajna džez svirka u savršenom ambijentu kad sam
poželela da se vreme ako ne zaustavi onda bar da uspori...
Sa svih strana
mirisale su lipe (setih se odmah simboličnog naslova knjige Cvat lipe na Balkanu), koža je upijala
vrućinu a čula su uživala u zvucima muzike koju je sjajno dopunjavao glas
Aleksandra Sopčeka. Svi su majstori zanata i ne znam da li ih je bilo lepše
slušati ili gledati dok su se sa osmesima na licu poigravali žicama, dirkama,
palicama...
Viđala sam već
umetnike koji su poput onih od subote umeli da sa neverovatnom lakoćom začaraju
prisutnu publiku. O srpskim džez čarobnjacima pisaću drugom prilikom dok ću ovo
nedeljno popodne pokloniti Poljacima.
Decembarsko
popodne. Polako se puni Sala Amerikana u Domu Omladine. „Stas“ umetnika ni
počemu ne nagoveštava spektakl u kome će publika za trenutak učestvovati. Marćin
Vasilevski Trio. Klavir, bubnjevi, kontrabas. Staloženi i ozbiljan
kontarbasista i bubnjar čista su supronost sitnog pijaniste čije se emocije
izlivaju ne samo kroz zvuk već i kroz pokrete tela i mimiku. Na trenutke kao da
se sjedinjuje sa klavirom. Muzika je sjajna, otvorenih tonova, deluje na
publiku poput magneta.
Pored sopstvenih
uspeha najbolja njihova referenca je i saradnja sa Tomašom Stanjkom, doajenom poljskog džeza.
Muzički kritičari smatraju ovaj džez sastav velikim muzičkim otkrovenjem, često
se o njima govori da su trenutno naprepoznatljivija poljska džez formacija, a
ima i takvih koji za Marćina Vasilevskog kažu da se đaka poput njega ne bi ni
Šopen postideo. U svakom slučaju, Beograđani su dobili pravi novogodišnji
poklon u vidu koncerta grupe Marćin Vasilevski trio.
http://www.youtube.com/watch?v=ZfzyruSHdmk&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=N5nO8swILcQ&feature=related
U 2011. godini
beogradskoj publici se prestavio još jedan poljski bend: Bester kvartet. Formacija
koja je izrasla iz klezemerske muzike (grupa se nakad i zvala Cracov klezmer Band)
da bi s vremenom usled evolucije bila bliže džezu nego klezmerima. Danas Bester
kvartet (harmonika, violina, kontrabas i bubnjevi – na trenutke umesto bubnjeva
dve harmonike ili duvački instrument) izvodi autorske aranžacije lidera
formacije tj. Jaroslava Bestera. Njihovu muziku čine improvizacije koje sadrže klezmerske,
klasične, savremene i džez elemente. Vrlo su prepoznatljivi u svom stilu i
originalnom muzičkom jeziku. Sudeći po reakciji publike muzičari su se sjajno
uklopili u očekivanja i afinitete slušaoca koja je gromoglasnim aplauzom pozdravila
nastup Bester kvarteta na Kolarcu.
http://www.youtube.com/watch?v=7w96fABeC0U&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=Tea9sWf-JR4&feature=related
Sledeća stanica na putu poljskog džez predstavljanja
srpskoj publici bio je koncert Mikolaja Tšaske (2010.god.). Sjajan
saksofonista, jedan od najvažnijih prestavnika tzv. yass scene i jedan od onih
koji se smatraju odgovornim za poslednju revoluciju u poljskoj alternativnoj
muzici. Yass je spoj novog talasa, free džeza, savremenog rocka, nadrealističkog
instrumentalnog teatra i poezije. Pored Tšaske predstavnicima yassa smatraju se
i Timon Timanjski i Lešek Moždžer (takođe veoma popularan džez muzičar). Tšaska
važi tokođe za jednog od osnivača free
džez struje u poljskoj muzici.
http://www.youtube.com/watch?v=mZxRE-L-wLU&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=4oojhF_XXIo
http://www.youtube.com/watch?v=A_FUr7PzKgE
I na kraju ovog beogradskog putovanja nastup grupe
Andžej Jagođinjski Trio sa neverovatnim džez aranžacijama Šopenove muzike! Jagođinjski
je prekursor „Šopenove struje“ u džezu što je poljski fenomen međunarodnih
razmera koji se počev od 1994. stalno širi na nove izvođače. Ima puno
pristalica džez izvođenja Šopena (on je sam bio majstor improvizacije) i isto
toliko kritičara koji smatraju da džez aranžacije velikana ozbiljne muzike jesu
isključivo skrnavljenje njegovog dela. Osim Andžeja Jagođinjskog Šopenovu
struju predstavljaju i Lešek Moždžer i Vlođimjež Nahorni. Sva trojica su vodeća
imena poljskog savremenog džeza.
http://www.youtube.com/watch?v=dI5wy2wl_FI&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=gb_AaOaQadw&feature=related
A šta je prethodilo savremenom džezu?
Teško je navesti neki konkretan datum za koji bi se
moglo vezati početak džez pokreta u Poljskoj. Pre II svetskog rata, slično kao
i drugde u Evropi, u poljskim lokalima bilo je „džez izvođenja“ - dakle svirao se Geršvin, Rodgers i Hart.
Posle drugog svetskog rata sledi period fascinacije džezom koju nažalost
kumunističke vlasti veoma vešto guše. No, rekosmo već da kultura, pa i muzika
ne zna za granice niti zabrane. Dakle džez se seli u „katakombe“ (taj period
koji traje negde do 1955.godine zove se i katakombskim periodom džeza) dakle
svira se ilegalno po kućama ili skrivenim klubovima. Naravno zabrana javnog
izvođenja džez kompozicija samo doprinosi njegovoj popularnosti (isto to važi
za književnost – čini se da Poljaci nikad nisu bili načitaniji i upućeniji u
kulturna zbivanja iza gvozdene zavese nego u vreme najvećih zabrana – svi su
čitali ilegalno štampane knjige zapadnih autora, svi su išli u ilegalna
pozorišta gde su se prikazivali komadi zabranjenih zapadnih pisaca itd.). Prvi
džez festivali u Poljskoj organizovani su u gradu Sopotu na baltičkoj obali (1956 i 1957. god) i zapravo se oni smatraju nekim
začetkom čuvenog varšavskog festivala Džez Džembori (Jazz Jamboree) – jedan od
najstarijih džez festivala u Evropi.
Poljski džez pedesetih godina nije bio na nekom
zavidnom nivou – što i nije tako čudno ako se uzme u obzir da su ga izvodili
uglavnom muzičari-amateri i da su to bile pre svega improvizacije (uz puno poštovanje
„džez normi i pravila“).
U tom periodu (počev od 1956) formira se i tzv. „Poljska
škola džeza“ – jak umetnički pokret muzičara koji svoju fascinaciju cool i hard
bop stilom ukrštaju sa postromantičarskim elementima slovenskog melosa. Sve to
propraćeno odličnom tehnikom umetnika. Poljska škola džeza svakako je bila
primećena umetnička pojava koja nije bila bez uticaja na evropski pa i svetski
džez. Predstavnicima tog pokreta se smatraju: Kšištof Komeda, Mječislav Koš,
Mihal Urbanjak, Zbignjev Seifert, Jan Vroblevski, Zbignjev Namislovski, Tomaš
Stanjko, Andžej Tšaskovski, dok mnogi bendovi i umetnici koji su izvodili
tradicionalni džez ostaju izvan tog pokreta. Svi gore navedeni muzičari postali
su s vremenom lideri bendova i stilskih porekta u poljskom džezu dok je Kšištof
Komeda snimio sa svojim Kvintetom album Agnostic, koji se smatra za najbolju
ploču i istoriji poljskog džeza. Sam Komeda (umro je 1969.god) smatra se
najreprezentativnijim poljskm džez muzičarom. Inače poslednje godine donele su
pravu renesansu Komedinog stvaralaštva – naravno u novim aranžacijama i
interpretacijama.
Današnjicu poljskog džeza obeležavaju imena mnogih
sjajnih umetnika. Kao neosporivi „broj
jedan“ navodi se svakako Tomaš Stanjko (beogradska publika imala je priliku da
ga čuje pre par godina uživo). Stanjko, koji spada u predstavnike free jazz
pokreta, veoma je prepoznatljiv u svojim kompozicijama, i bez obzira na godine
veoma je aktivan na muzičkoj džez sceni.
Sledeće veliko ime poljskog džeza je Zbignjev
Namislovski, veoma zahtevan mentor najpoznatih poljskih džez izvođača. Slično
Stanjku stvorio je sopstveni, lako prepoznatljiv stil, a njegove kompozicije
često prelaze granice klasičnog shvatanja džeza.
Na spisku velikana poljskog džeza ne smeju se izostaviti Henrik Majevski (tradicionalni džez), Mihal Urbanjak - najpoznatiji u svetu poljski džez muzičar, veoma poznat u SAD, lansirao
je mnoge svetski poznate muzičare poput Markusa Milera, Kenija Kirklanda ili
Džona Aberkembija, kao i Jan Ptašin Vroblevski (njegove kompozicije su najbliže
straight ahead jazzu, mainstream-u, ali se često i nadovezuje na tzv.Third Stream).
Svi ovi umetnici čine klasiku
poljske džez scene. Tom statusu se bliži i Lešek Moždžer, neosporivo jedan od
vodećih umetnika na džez „karti“, sjajan pijanista koji se s vremena na vreme
oprobava u raznim novim varijantama džeza i u svakoj je podjednako dobar.
http://www.youtube.com/watch?v=_ItrEin65sY&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=uRcg7Ec2KMQ&feature=related
Poljaci vole klupsku muziku. U
svakom većem gradu ima bar nekoliko klubova gde se svira dobar džez, bluz, soul
ili druge vrste muzike. To je odlična navika – posebno što neke vrste muzike ipak
mnogo bolje zvuče u intimnoj atmosferi nego u koncertnim uslovima, naravno, ako
postoje uslovi za to. Ja se lično nadam se da će i u Beogradu biti sve više
mesta poput Jazztorana koji mi je bio inspiracija za ovaj tekst.
zabijaja mnie te nazwiska obce z serbska pisownia....jest to jedna z tych rzeczy ktorych nie trawie w tym jezyku. :/ ot taki komentarz nie jazzowy :)
OdpowiedzUsuń